| فرصتها و چالشهای درس کارورزی در توانمندسازی و رشدحرفهای دانشجومعلمان |
| کد مقاله : 1069-3RDINT |
| نویسندگان |
|
حسین جوادی نیا * گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی فرصتها و چالشهای درس کارورزی در راستای توانمندسازی و رشد حرفهای دانشجومعلمان صورت گرفته است. به این منظور، با مطالعه کتابخانهای و بهرهگیری از تجربههای عینی، محتوای پژوهش با روش توصیفیتحلیلی و مبتنی بر رویکرد کاربردی بررسی شد. کارورزی فرصتی مناسب برای رشد مهارتهای تدریس، کاربرد آموختههای نظری در محیطی واقعی و زمینهساز شکوفایی شخصیت حرفهای معلم است. برخی فرصتهای این درس عبارتند از: عینیتبخشی به آموختههای دانشگاهی و آزمون و خطای آن در قالب تمرین عملی در کلاس درس مدرسه، ارتباط مستقیم با معلمان باتجربه و آشنایی با سلوک عملی و منش حرفهای آنان، ارزیابی پیوسته از فعالیت کارورزان و آشنایی با ریزهکاریهای فنون تدریس در جلسههای توجیهی با استاد راهنما، کنترل اضطراب و مدیریت ترسِ ناشی از حضور در جمع جدید همکاران و بر عهده گرفتن مسؤولیت تازه، توسعه مهارتهای ارتباطی در رابطه با همکاران مدرسه و اولیای دانشآموزان، بهرهگیری از روشهای گوناگون تفکر و تعامل چندسویه میان مدیران و استادان مدرسه و دانشگاه. در کنار این فرصتها، این درس با چالشهایی نیز مواجه است که توجه نداشتن به رفع و اصلاح آن، میتواند نتایج آن را کمرنگ سازد؛ از جمله: تطابق نداشتن رشته استادراهنما با رشته کارورزان و کمبودِ معلم راهنمای باتجربه، سفارش بیش از اندازه استادان راهنما بر گزارشنویسی و آگاهی کافی نداشتن معلم کارورزی نسبت به اهداف این درس، همچنین فرصتهای اندک آموزشی به دلیل تعداد زیاد کارورزان در یک کلاس و کاهش کیفی و کمی شرایط علمی و فناورانه مدرسه. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، کارورز، استاد راهنما، معلم راهنما، فرصت، چالش |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |