بررسی چالش ها و موانع کارورزی در محیط های آموزشی واقعی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوادر سال 1405-1404
کد مقاله : 1065-3RDINT (R1)
نویسندگان
زهرا اسلامی مامالو *1، عبدالرضا شیرکوند2، ناصر شیرکوند2، پرند شیرکوند3
1دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
کارورزی و درگیر شدن عملی دانشجو معلم با جریان آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی چالش ها و موانع کارورزی در محیط های آموزشی واقعی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا در سال 1405-1404انجام شده است. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است و رویکرد آن کمی و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری شامل 1915 نفر از دانشجو معلّمان دوره های کارشناسی است که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای با حجم 321 نفر انتخاب شد و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای محقق ساخته با 22سوال بود. مساله این پژوهش این است که کارورزی دانشگاه فرهنگیان دارای مبانی نظری و کاربردی قدرتمندی است و مبنای حرکت آن نیز بازاندیشی و تربیت معلم فکور است اما اجرای مطلوب آن در محیط های آموزشی واقعی با چالش ها و موانع جدی مواجه است. یافته های این پژوهش نشان می دهد از میان موانع متعدد کارورزی، چالش مسافت و پراکندگی مدارس مجری طرح کارورزی بیشترین و پالش اختصاص تعداد زیاد دانشجو معلّمان به اساتید راهنما کمترین تاثیر را بر اجرای مطلوب درس کارورزی دارد. لذا برگزاری کلاس های توجیهی- آموزشی، توجه به برنامه ریزی منسجم در راستای آموزش عملی و نظری مناسب درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با توجه به چالش های پیش روی آن ضروری می نماید.
کلیدواژه ها
چالش،کارورزی، محیط آموزشی واقعی، دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده