نقش کارورزی در ارتقای مهارت‌های تدریس و مدیریت کلاس: تجارب موفق و موانع موجود
کد مقاله : 1063-3RDINT
نویسندگان
مریم احراری فرد *
دانشجوی کارشناسی
چکیده مقاله
این مقاله با هدف بررسی نقش کارورزی در ارتقای مهارت‌های تدریس و مدیریت کلاس و شناسایی تجارب موفق و موانع موجود در فرایند کارورزی نگاشته شده است. روش پژوهش حاضر از نوع علمی-مروری بوده و با جستجو و تحلیل منابع داخلی مرتبط با کارورزی، مضامین اصلی استخراج و در دو گروه «نقش کارورزی در توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان» و «عوامل دخیل در کیفیت دوره کارورزی» دسته‌بندی گردید. مرور مطالعات نشان داد کارورزی در حوزه‌های ارتقای مهارت‌های تدریس، تقویت توانایی مدیریت کلاس و ایجاد بستر شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان آینده تأثیرگذار است. نتایج همچنین حاکی از آن است که کیفیت راهنمایی معلمان میزبان، فرصت‌های تدریس مستقل و وجود بازخورد ساختاریافته از عوامل کلیدی موفقیت کارورزی به شمار می‌رود. در مقابل، محدودیت زمانی، ناهماهنگی میان دانشگاه و مدرسه، کمبود منابع آموزشی و ضعف در ارائه بازخورد، مهم‌ترین موانع شناسایی شده‌اند. بر این اساس، بازنگری و بهبود مستمر برنامه‌های کارورزی ضرورتی انکارناپذیر در فرایند تربیتِ معلم شناخته می‌شود. در پایان، پیشنهاد‌هایی برای بهبود کیفیت کارورزی از جمله تقویت تعامل با مدرسه کارورزی، افزایش زمان کارورزی و فراهم‌سازی ساختارهای بازخوردهای عملی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
کارورزی، مهارت‌های تدریس، مدیریت کلاس، تربیتِ معلم، چالش‌های آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر