| واکاوی تجارب زیسته دانشجو معلمان تربیتبدنی: بررسی سبکهای رهبری در دورۀ کارورزی | 
| کد مقاله : 1061-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| فرشته  سمیعی * گروه آموزش تربیت بدنی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| هدف این پژوهش، واکاوی تجربههای زیسته دانشجومعلمان تربیتبدنی از سبکهای رهبری در دورهی کارورزی بود. کارورزی مرحلهای است که دانشجومعلمان برای نخستینبار بهطور همزمان نقش «پیرو» استاد راهنما و «رهبر» دانشآموزان را تجربه میکنند. این موقعیت دوگانه، آنان را با چالش شکلگیری هویت حرفهای و انتخاب سبک رهبری در فضای واقعی تدریس روبهرو میسازد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعهی پژوهش را دانشجومعلمان رشتۀ تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان تشکیل دادند که کارورزی خود را در مدارس متوسطه سپری میکردند. با روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی، ۱۵ نفر از دانشجومعلمان (زن و مرد) انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون ششمرحلهای براون و کلارک تحلیل شدند. نتایج حاصل سه مضمون فراگیر، رهبری تحولآفرین آموزشی، رهبری موقعیتی و انطباقی و رهبری مشارکتی و حمایتی را آشکار ساخت. این مضامین نشان دادند که دانشجومعلمان در فرایند کارورزی، با اتکا بر تجربه و تعامل، سبکهای رهبری خود را میآزمایند، بازنگری می کنند و در مسیر رشد حرفهای قرار میگیرند. تجربۀ رهبری در موقعیتهای واقعی موجب افزایش اعتمادبهنفس، مسئولیتپذیری و توان مدیریت کلاس دانشجو معلمان شد. نتایج حاکی از آن است که بازاندیشی تأملی در تجربهها، پرورش مهارتهای رهبری و بازخورد مستمر، از عوامل کلیدی در بهبود کارورزی و تقویت آمادگی حرفهای دانشجومعلمان است. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، آموزش تربیتبدنی، تجربه زیسته، سبکهای رهبری. | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
