واکاوی زمینه‌های هم‌نهادگی برنامه‌درسی کارورزی در نظامات تربیت‌معلم (مورد مطالعه تطبیقی: ایران، کانادا و سنگاپور)
کد مقاله : 1060-3RDINT
نویسندگان
فاطمه فضلعلی *1، سجاد عسکری متین2
1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، - صندوق پستی889-14665- ایران
2گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران ، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارورزی در نظامات تربیت‌معلم ایران، کانادا و سنگاپور با بهره‌گیری از الگوی بِردی است. جامعه آماری موردمطالعه، شامل دانشگاه‌هایی بود که دوره‌های کارورزی را در ایران، کانادا و سنگاپور ارائه می‌کنند. برای جمع‌آوری داده، برنامه‌های درسی کشورهای منتخب با استفاده از جداول و چک‌لیست‌ها استخراج شد. در بخش تحلیل داده‌ از روش تحلیل محتوی موضوعی (براون و کلارک، 2006) استفاده شد و روایی و پایایی داده‌ها از طریق دیدگاه‌های استاد راهنمایان کارورزی، مدرسان برنامه درسی و پژوهشگران تأیید گردید. برآیند تحلیل داده نشان می‌دهد که در هر سه کشور الگوهای مشابهی در زمینه اجرای برنامه‌های کارورزی تمام‌وقت وجود دارد؛ از منظر کمیّت، تنوع و شیوه‌های اجرا میان دوره‌های کارورزی ایران و سنگاپور هم‌نهادگی وجود دارد؛ ولی برنامه‌های کارورزی کانادا با این دو کشور متفاوت است. همچنین بین نظام تربیت‌معلم سنگاپور و کانادا با ایران تفاوت‌هایی ساختاری در مورد واحدهای کارورزی و شیوه‌نامه‌های اجرایی مشاهده شد. شایان‌ذکر است که در مقام مقایسه برنامه تربیت‌معلم سنگاپور در مقطع تحصیلات تکمیلی پیشروتر است و تنها کشوری است که برنامه‌های کارورزی بین‌المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. بر اساس یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران امر تربیت‌معلم در ایران بازنگری‌هایی تحولی در برنامه کارورزی انجام دهند، به برنامه‌های کارورزی در ایران تنوع بدهند، به نقش‌محوری استادان راهنما توجه ویژه داشته باشند، انعطاف‌پذیری بیشتری در برنامه‌های کارورزی ایجاد کنند، بر سهم پایان‌نامه‌ها و سمینارهای متمرکز بر موضوع کارورزی در بخش پژوهش و توسعه‌ حرفه‌ای بیفزایند و همچنین در ارتقای سطح کیفی برنامه‌های نظارت بر برنامه‌های کارورزی بیفزایند.
کلیدواژه ها
پژوهش تطبیقی، هم‌نهادگی، کارورزی، نظامات تربیت‌معلم، ایران، کانادا، سنگاپور.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی