نقش عملی و تجربه زیسته کارورزی یک رشته تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان کرمان
کد مقاله : 1059-3RDINT (R1)
نویسندگان
پروانه خواجه پور *1، لعیا کدخدایی2
1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان،
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، نقش عملی و تجربه زیسته کارورزی یک رشته تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان کرمان بود. تبدیل شدن یک فرد به یک معلم حرفه ای ، مراحل مختلفی را می طلبد. یکی از مهم ترین مراحلی که می تواند دانشجو را به یک معلم خوب و حرفه ای تبدیل کند، و تجربیات زیادی را در اختیار دانشجو قرار دهد، کارورزی است. کارورزی در واقع شاه بیت و گوهر تربیت معلم است. عمده برند تربیت معلم، مربوط به کارورزی است. از آن جایی که در درس کارورزی، دانشجو در محیط واقعی مدرسه قرار می‌گیرد و نحوه تدریس معلم، روابط معلم و دانش آموز و سایر اعضا با یکدیگر را به طور مستقیم مشاهده می‌کند چیزهای بسیاری از مشاهده خود می آموزد، تاثیر این مشاهدات در حرفه‌ای‌تر شدن معلم به مراتب بیشتر از خواندن همان موارد و تجربیات در یک کتاب به صورت تئوری است. در واحد کارورزی یک به مدرسه مذکور رفتیم و تجربیات زیادی کسب کردم. در این مدرسه مشاهدات زیادی صورت گرفت. ازجمله اینکه جنبه های گوناگون محیط مدرسه، اعم از برنامه های آموزشی، فضای فیزیکی، روابط عاطفی و اجتماعی، روابط معلمان، کارکنان و دانش آموزان و... مورد بررسی قرار گرفت. کارورزی ۱ با هدف مشاهده تاملی و دقیق موقعیت‌های آموزشی و ساختاری و فیزیکی و روابط عاطفی در سطح مدرسه و کلاس درس جهت کسب و توسعه مهارت های حرفه معلمی انجام شد.
کلیدواژه ها
کارورزی، تربیت معلم، روایت پژوهی، تجربه آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی