تبیین تجربه کارورزی دانشجو معلمان آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه در محیط آموزشی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم
کد مقاله : 1055-3RDINT
نویسندگان
محمدحسین ظهراب زاده *1، محمدعلی عذارزاده1، مجتبی محمدی جلالی فراهانی2
1دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه‌ی زیسته‌ی دانشجومعلمان آموزش ویژه در جریان کارورزی در مدارس استثنایی با تمرکز بر دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام شده است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش مطالعه‌ی موردی چندگانه صورت گرفت. داده‌ها از طریق یادداشت‌های میدانی، بازتاب‌های تأملی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که دانشجومعلمان در آغاز کارورزی با چالش‌هایی در برقراری ارتباط مؤثر و مدیریت رفتارهای خاص دانش‌آموزان مواجه بودند. با گذر زمان و از طریق تجربه‌ی عملی، مشاهده‌ی معلمان باتجربه و بازتاب‌گری روزانه، مهارت‌های حرفه‌ای آنان ارتقا یافت. درک تفاوت‌های فردی، طراحی راهکارهای خلاقانه و آموزش فردمحور از جمله دستاوردهای این فرایند بودند. همچنین، کمبود منابع آموزشی، محدودیت‌های ساختاری و نیاز به حمایت روانی از جمله موانع شناسایی‌شده در مسیر کارورزی بودند. نتایج پژوهش بر ضرورت بازنگری در برنامه‌های تربیت معلم آموزش ویژه، طراحی دوره‌های پیش‌کارورزی تخصصی و تقویت پیوند میان دانشگاه و مدرسه تأکید دارد.
کلیدواژه ها
تجارب زیسته کارورزی ، اختلال طیف اوتیسم، آموزش و پرورش نیازهای ویژه، یادگیری موقعیت‌محور، آموزش فردمحور.
وضعیت: پذیرفته شده