| بررسی الگوهای جهانی تربیت معلم با تأکید بر آموزش مهارتهای قرن بیستویکم | 
| کد مقاله : 1053-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| مطهره  عظیمی *1، میثم  محمدی الموتی2 1کارشناس پژوهش و کتابداری دانشگاه فرهنگیان قزوین 2کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی از دانشگاه آزاداسلامی قزوین | 
| چکیده مقاله | 
| تربیت معلم بهعنوان یکی از ارکان اساسی ارتقای کیفیت آموزش در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه، در دهههای اخیر با تغییرات گستردهای مواجه شده است؛ بهویژه در عصر فناوری و جهانی شدن، نیاز به معلمانی توانمند در مهارتهای قرن بیستویکم همچون تفکر انتقادی، خلاقیت، حل مسئله و سواد دیجیتال بیش از پیش احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای جهانی تربیت معلم و شناسایی روشها، محتوا و ساختارهای آموزشی مؤثر در پرورش مهارتهای نوین معلمان انجام شده است. روش تحقیق کیفی، توصیفی و کتابخانهای بوده و دادهها از طریق مطالعه منابع علمی معتبر داخلی و بینالمللی، شامل مقالات، کتب، گزارشهای پژوهشی و پایگاههای علمی همچون سیویلیکا، SID، نورمگز، مگایران و گوگل اسکولار جمعآوری شدهاند. تحلیل دادهها نشان میدهد که کشورهای توسعهیافته همچون فنلاند، کانادا، سنگاپور و استرالیا با تأکید بر تلفیق نظریه و عمل، آموزش مبتنی بر پروژه و مسئله، و بهرهگیری گسترده از فناوری و محیطهای دیجیتال، معلمان توانمندی تربیت میکنند. در مقابل، بسیاری از کشورهای درحالتوسعه تلاش میکنند با بومیسازی تجربیات موفق جهانی و تطبیق آن با شرایط محلی، کیفیت برنامههای تربیت معلم خود را ارتقا دهند. یافتهها حاکی است که ادغام مهارتهای قرن بیستویکم در برنامههای تربیت معلم، استفاده از روشهای نوین آموزشی و فناوری، و طراحی نظامهای ارزیابی جامع، نقش مهمی در توسعه حرفهای معلمان و آمادگی آنها برای پاسخگویی به نیازهای پیچیده آموزشی دارد. | 
| کلیدواژه ها | 
| تربیت معلم، مهارتهای قرن بیستویکم، الگوهای جهانی، آموزش نوین | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
