بررسی الگوهای جهانی تربیت معلم با تأکید بر آموزش مهارت‌های قرن بیست‌ویکم
کد مقاله : 1053-3RDINT
نویسندگان
مطهره عظیمی *1، میثم محمدی الموتی2
1کارشناس پژوهش و کتابداری دانشگاه فرهنگیان قزوین
2کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی از دانشگاه آزاداسلامی قزوین
چکیده مقاله
تربیت معلم به‌عنوان یکی از ارکان اساسی ارتقای کیفیت آموزش در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، در دهه‌های اخیر با تغییرات گسترده‌ای مواجه شده است؛ به‌ویژه در عصر فناوری و جهانی شدن، نیاز به معلمانی توانمند در مهارت‌های قرن بیست‌ویکم همچون تفکر انتقادی، خلاقیت، حل مسئله و سواد دیجیتال بیش از پیش احساس می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای جهانی تربیت معلم و شناسایی روش‌ها، محتوا و ساختارهای آموزشی مؤثر در پرورش مهارت‌های نوین معلمان انجام شده است. روش تحقیق کیفی، توصیفی و کتابخانه‌ای بوده و داده‌ها از طریق مطالعه منابع علمی معتبر داخلی و بین‌المللی، شامل مقالات، کتب، گزارش‌های پژوهشی و پایگاه‌های علمی همچون سیویلیکا، SID، نورمگز، مگ‌ایران و گوگل اسکولار جمع‌آوری شده‌اند. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته همچون فنلاند، کانادا، سنگاپور و استرالیا با تأکید بر تلفیق نظریه و عمل، آموزش مبتنی بر پروژه و مسئله، و بهره‌گیری گسترده از فناوری و محیط‌های دیجیتال، معلمان توانمندی تربیت می‌کنند. در مقابل، بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه تلاش می‌کنند با بومی‌سازی تجربیات موفق جهانی و تطبیق آن با شرایط محلی، کیفیت برنامه‌های تربیت معلم خود را ارتقا دهند. یافته‌ها حاکی است که ادغام مهارت‌های قرن بیست‌ویکم در برنامه‌های تربیت معلم، استفاده از روش‌های نوین آموزشی و فناوری، و طراحی نظام‌های ارزیابی جامع، نقش مهمی در توسعه حرفه‌ای معلمان و آمادگی آن‌ها برای پاسخگویی به نیازهای پیچیده آموزشی دارد.
کلیدواژه ها
تربیت معلم، مهارت‌های قرن بیست‌ویکم، الگوهای جهانی، آموزش نوین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر