بررسی ساختار کارورزی در آموزش معلمان کشور هندوستان
کد مقاله : 1052-3RDINT
نویسندگان
آیت اله کریمی باغملک *1، خسرو نظری2، فروغ ماهیگیر3
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ،14665-889 تهران، ایران ayat.karimi@cfu.ac.ir
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران
3استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران
چکیده مقاله
در این پژوهش ساختار کارورزی در تربیت‌معلم کشور هندوستان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به پرسش‌ها از طریق مصاحبه با اساتید و معلمان کشور هند، وب‌سایت رسمی مجموعه‌های تخصصی، منابع کتابخانه‌ای و مقالات معتبر گردآوری شده است. نتایج این مطالعه نشانگر آن است که برنامه کارورزی مهم ترین محور در برنامه درسی آموزش معلمان در هند است و شامل ابعاد مختلفی چون ارتباط مداوم با مدارس، تمرین تدریس به عنوان مدل همکارانه، ثبت و مشاهده توسط یادگیرندگان، تحلیل و انعکاس آموزش، ایجاد یادگیری پایدار، تهیه طرح های ابداعی و ثبت فعالیت های انجام شده می باشد. بر این اساس توجه به زیرساخت های لازم جهت آموزش درست و منطبق با معیارهای معلمی و اختصاص اعتبار مالی و منابع انسانی کافی در این حوزه، کنار گذاشتن قالب های شکل گرفته قدیمی و داشتن تفکری باز و پذیرنده در به کارگیری روش های جدید علمی و تجارب مفید سایر کشورها، ایجاد موسسات مستقل استاندارد سازی آموزش، تاسیس مدارس وابسته به پردیس های دانشگاهی و ایفای نقشی فعال تر از سوی دانشگاه فرهنگیان در جریان آموزش رایج در مدارس، توجه به تفاوت های اجتماعی و اقتصادی و ویژگی های زبانی در برنامه ریزی کارورزی و همچنید تاکید بر تدریس و یادگیری از طریق گروه های همتا و به صورت مشارکتی می تواند در توسعه برنامه کارورزی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تاثیر گذار باشد.
کلیدواژه ها
کارورزی، نظام تربیت معلم، کشور هندوستان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی