| بررسی ساختار کارورزی در آموزش معلمان کشور هندوستان |
| کد مقاله : 1052-3RDINT |
| نویسندگان |
|
آیت اله کریمی باغملک *1، خسرو نظری2، فروغ ماهیگیر3 1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ،14665-889 تهران، ایران
ayat.karimi@cfu.ac.ir 2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران 3استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| در این پژوهش ساختار کارورزی در تربیتمعلم کشور هندوستان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به پرسشها از طریق مصاحبه با اساتید و معلمان کشور هند، وبسایت رسمی مجموعههای تخصصی، منابع کتابخانهای و مقالات معتبر گردآوری شده است. نتایج این مطالعه نشانگر آن است که برنامه کارورزی مهم ترین محور در برنامه درسی آموزش معلمان در هند است و شامل ابعاد مختلفی چون ارتباط مداوم با مدارس، تمرین تدریس به عنوان مدل همکارانه، ثبت و مشاهده توسط یادگیرندگان، تحلیل و انعکاس آموزش، ایجاد یادگیری پایدار، تهیه طرح های ابداعی و ثبت فعالیت های انجام شده می باشد. بر این اساس توجه به زیرساخت های لازم جهت آموزش درست و منطبق با معیارهای معلمی و اختصاص اعتبار مالی و منابع انسانی کافی در این حوزه، کنار گذاشتن قالب های شکل گرفته قدیمی و داشتن تفکری باز و پذیرنده در به کارگیری روش های جدید علمی و تجارب مفید سایر کشورها، ایجاد موسسات مستقل استاندارد سازی آموزش، تاسیس مدارس وابسته به پردیس های دانشگاهی و ایفای نقشی فعال تر از سوی دانشگاه فرهنگیان در جریان آموزش رایج در مدارس، توجه به تفاوت های اجتماعی و اقتصادی و ویژگی های زبانی در برنامه ریزی کارورزی و همچنید تاکید بر تدریس و یادگیری از طریق گروه های همتا و به صورت مشارکتی می تواند در توسعه برنامه کارورزی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تاثیر گذار باشد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، نظام تربیت معلم، کشور هندوستان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |