| انطباق مشاهده تاملی چند حسی در کارورزی فضا محور(جغرافیا) | 
| کد مقاله : 1051-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| علیرضا  دویران * گروه آموزشی جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| هدف این پژوهش بررسی و انطباق نظری حواس چندوجهی در مشاهده تاملی علوم مکانی- فضایی رشته جغرافیا است. از آنجاییکه مشاهده تاملی در دانشگاه فرهنگیان به عنوان پایه و اساس دروس کارورزی( به ویژه کارورزی آغازین- یک) بوده و ساختار مفهومی آن را شکل می دهد. لذا ماهیت فضایی رشته جغرافیا منجر می شود مشاهده تاملی با رویکرد دیگر مورد کاوش قرار گیرد. کاوشی که بتواند در تناسب با علم مکانی- فضایی رشته، فرایند ادراک محیط، تحلیل روابط فضایی و تفسیر پدیدههای جغرافیایی را تقویت نماید. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیل محتوای نظری، استدلال قیاسی و استنتاج منطقی انجام گرفته است. داده ها منطبق بر ادبیات نظری مشاهده تاملی و چند وجهی بوده که به صورت تفسیری مورد کاوش قرار گرفته و کاروزی فضامحور رشته جغرافیا انطباق یافته است. یافته های حاصل از رویکرد مورد نظر نشان می دهد مشاهده در این فرایند محدود به دیدن فضا نیست، بلکه شامل تحلیل رفتار دانشآموزان، نقش معلم، چیدمان کلاسها و سازماندهی مدرسه نیز میشود. کارورزان از طریق مشاهده چندحسی: بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی—میتوانند تجربه عمیقتر و انسانیتر از محیط مدرسه کسب کنند و روابط پنهان میان فضا، رفتار و معنا را درک کنند. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، مشاهده تاملی، حواس، چند وجهی، جغرافیا | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
