| نقش کارورزی در ار تقای شایستگی های حرفه ای معلمان آینده | 
| کد مقاله : 1047-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| اکرم  کنگرانی فراهانی * آموزش وپرورش | 
| چکیده مقاله | 
| پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش کارورزی در ارتقای شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان بر اساس چارچوب دانش آموزش محتوا (PCK) انجام شد. روش پژوهش، ترکیبی (کیفی–کمی) بود. در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با استادان راهنما و دانشجومعلمان گردآوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شد. در بخش کمی نیز، پرسشنامهای شامل مؤلفههای PCK یعنی دانش محتوا، دانش تدریس، درک یادگیرنده، و دانش برنامهریزی آموزشی در میان ۱۸۰ نفر از دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم توزیع و دادهها با نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که تجربهی کارورزی موجب تعمیق دانش آموزش محتوا (PCK) از طریق ترکیب همزمان دانش نظری و تجربهی واقعی تدریس میشود. بهویژه، دانشجومعلمان در فرآیند کارورزی توانستند میان دانش محتوایی (Subject Matter Knowledge) و روشهای آموزش (Pedagogical Knowledge) پیوند برقرار کرده و آموزش خود را متناسب با ویژگیهای یادگیرندگان طراحی کنند. همچنین تعامل مستمر با استادان راهنما و محیط واقعی مدرسه، باعث تقویت مهارتهای تأمل حرفهای، خودکارآمدی آموزشی و شکلگیری هویت معلمی شد. بر اساس نتایج، پیشنهاد میشود طراحی برنامههای کارورزی بر مبنای چارچوب PCK و با تأکید بر یادگیری موقعیتی، بازاندیشی مستمر و ارزشیابی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای انجام گیرد تا زمینهی پرورش معلمان اندیشمند و توانمند فراهم شود. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، شایستگیهای حرفهای، دانش آموزش محتوا (PCK)، هویت معلمی، تأمل حرفهای | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
