| کارورزی و بازآفرینی آسیبپذیریهای عاطفی: پرورش عاملیت جمعی در میان دانشجومعلمان ایرانی | 
| کد مقاله : 1046-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| ناصر  صبوریان زاده *1، معصومه  احمدی2 1استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشگاه فرهنگیان اراک | 
| چکیده مقاله | 
| این پژوهش کیفی به بررسی چگونگی دگرگونی آسیبپذیریهای عاطفی دانشجومعلمان در بستر ساختارهای همکاری اجباری کارورزی میپردازد و تبیین میکند که این آسیبپذیریها چگونه میتوانند به منبعی برای پرورش عاملیت جمعی تبدیل شوند. شرکتکنندگان شامل ۲۴ دانشجومعلم زن و مرد رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان اراک بودند که طی یک سال تحصیلی و در دو دورهی کارورزی ۳ (تدریس فردی) و کارورزی ۴ (تدریس گروهی) مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها از طریق اظهارات تأملی، طرح درسها، مشاهدات کلاسی، فیلمبرداری از تدریس، جلسات برنامهریزی گروهی و مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شد. یافتهها نشان داد در کارورزی فردی، شکاف میان نظریه و عمل، احساس ناکارآمدی، اضطراب و ترس از قضاوت استاد یا معلم راهنما منجر به انفعال و خودتردیدی دانشجومعلمان شد. در مقابل، ساختار همکاری گروهی در کارورزی ۴ فضایی گفتوگومحور فراهم کرد که در آن، روایتهای مشترک شکست، احساس شرم و انزوا را کاهش داد و مشکلات فردی به چالشهای جمعی تبدیل گردید. این فرایند در سه سطح رخ داد: در سطح عاطفی، اعتماد و همدلی جایگزین ترس شد؛ در سطح شناختی، خرد جمعی و راهبردهای خلاقانه پدید آمد؛ و در سطح اجتماعی، حس مسئولیت مشترک و کنش هماهنگ شکل گرفت. یافتهها نشان میدهد کارورزی گروهی میتواند آسیبپذیری عاطفی را به نیرویی سازنده برای رشد حرفهای و تقویت پیوند میان نظریه و عمل تبدیل کند. در پایان، پیامدهای آموزشی و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، آسیبپذیری عاطفی، عاملیت جمعی، همکاری آموزشی، رشد حرفهای معلم | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی | 
