چالش‌ها و موانع کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان البرز
کد مقاله : 1044-3RDINT
نویسندگان
محمدحسین شریفی ساعی *
استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و چالش‌های کارورزی در دانشگاه فرهنگیان بوده است. این مطالعه از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون بهره گرفته است. در این راستا با 17 نفر از دانشجومعلمان که تجربه کارورزی داشتند و همچنین ۵ نفر از اساتید راهنما که در هدایت و ارزیابی دانشجو معلمان نقش مستقیم داشتند مصاحبه شد (جمعاً 22 نفر). نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام گرفت تا تنوع تجربه‌ها و دیدگاه‌ها در داده‌ها منعکس شود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری شده است. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که چالش‌ها و موانع کارورزی برای دانشجو معلمان در پنج حوزه‌ اصلی و کلیدی، قابل دسته‌بندی هستند: 1) چالش‌های مرتبط با محیط مدرسه؛ 2) چالش‌های حرفه‌ای و آموزشی؛ 3) چالش‌های فردی و روان‌شناختی؛ 4) چالش‌های سازمانی و ساختاری؛ 5) چالش‌های پژوهشی و توسعه حرفه‌ای. هر حوزه شامل مجموعه‌ای از مسائل و محدودیت‌های ویژه است که تجربه‌ کارورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد که این دسته‌ها به‌طور جداگانه معنا نمی‌یابند، بلکه در تعامل و هم‌پوشانی با یکدیگر تجربه کارورزی را شکل می‌دهند. برای نمونه، کمبود امکانات در مدارس (چالش محیطی) نه تنها کیفیت تدریس را کاهش می‌دهد بلکه موجب افزایش اضطراب و کاهش اعتمادبه‌نفس کارورزان (چالش فردی و روان‌شناختی) می‌شود. همچنین ضعف در مهارت‌های مدیریت کلاس (چالش حرفه‌ای) در نبود حمایت کافی معلمان راهنما و نظام ارزیابی شفاف (چالش سازمانی) تشدید می‌گردد. از سوی دیگر، غفلت از بازاندیشی و پژوهشگری (چالش پژوهشی) مانع تبدیل تجربه‌های روزمره به فرصت‌های یادگیری عمیق می‌شود.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان، تحلیل مضمون، چالش‌ها و موانع، توسعه حرفه‌ای.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر