نقدی به: برنامه درسی کارورزی به مثابه تمرین معلمی
کد مقاله : 1037-3RDINT
نویسندگان
سعید فخاری *
گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر؛ « نقدی به برنامه درسی کارورزی به مثابه تمرین معلمی» است. قلب تپنده برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در «طراحی و اجرا» با موانعی روبرو است، که بر اساس پژوهش های انجام شده، و نیز پژوهش حاضر با احصا چالش های برنامه درسی کارورزی موانع موجود باعث عدم تحقق«پیوند نظریه و عمل» و یا آموخته های دانشجو معلمان در دانشگاه با محیط مدرسه شده است. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی و از نوع کاربردی است. فرآیند طراحی و اجرای کارورزی یک ( مشاهده تاملی: «هرگاه مشاهده کردی ...............» با کارورزی دو(حل مساله::«آنگاه راه حل ...........» نمی تواند مبنای علمی مستحکمی داشته باشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد؛ عدم همخوانی محتوا با نیازهای دانشجو معلمان؛ تک ساحتی بودن کارورزی؛ تهی بودن از پیوست تربیتی از مهمترین چالش های برنامه درسی کارورزی است. بدین روی، برنامه درسی: کارورزی به مثابه کشف و آفرینش خودِ معلمی؛ پیشنهاد شده است؛ برنامه درسی جدید کارورزی در سه مرحله(سه نیم سال پایانی تحصیلی) طراحی و اجرا می شود؛ کارورزی1: مشاهده تاملی و حل مساله؛ کارورزی 2: طراحی آموزشی و طرح درس نویسی؛ کارورزی3: برگزاری«الگوهای برتر تدریس» با رویکرد«ساحت های ششگانه سند تحول» و صدور کارنامه صلاحیت های حرفه ای کارورزی برای دانشجومعلمان.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، کارورزی، تمرین معلمی، کشف، خودِ معلمی
وضعیت: پذیرفته شده