| روایت پژوهی چالش های پیش روی دانشجویان کارورزی در مدارس استثنایی | 
| کد مقاله : 1036-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| علیرضا  حیدری سه ده *1، حسین   اعتمادی مهر2 1گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران. a.heydari@cfu.ac.ir 2. گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشهای پیشروی دانشجویان رشته آموزش کودکان با نیازهای ویژه در دوره کارورزی در مدارس استثنایی شهر قم با استفاده از روش روایتپژوهی است. کارورزی در این مدارس، بهدلیل تنوع نیازهای آموزشی، رفتاری و روانی دانشآموزان، محیطی پیچیده و چالشبرانگیز برای دانشجویان محسوب میشود. در این مطالعه، روایتهای زیسته ۱۲ دانشجوی کارورز که تجربههای خود را بهصورت مکتوب و در قالب مصاحبه نیمهساختاریافته بیان کردهاند، مورد تحلیل مضمون قرار گرفت. یافتهها نشان داد که دانشجویان با چالشهایی در سه محور اصلی مواجهاند: شکاف میان آموزش نظری و واقعیت عملی کلاس درس، فشار روانی ناشی از تعامل با دانشآموزان دارای اختلالات خاص، و ضعف ساختاری مدارس استثنایی از جمله کمبود امکانات و نبود حمایت تخصصی. با این حال، برخی روایتها حاکی از لحظات تحول، رضایت و رشد حرفهای بودند که نشاندهنده ظرفیت بالای این محیطها برای یادگیری عمیق است. نتایج پژوهش بر ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی دانشگاهی، تقویت حمایت روانی از دانشجویان، بهبود تعامل میان دانشگاه و مدارس، و استفاده از روایتپژوهی بهعنوان ابزار ارزیابی کیفی تأکید دارد. این مطالعه میتواند به سیاستگذاران آموزشی، دانشگاههای تربیت معلم و مدیران مدارس استثنایی در طراحی برنامههای مؤثرتر کارورزی کمک کند. | 
| کلیدواژه ها | 
| روایت پژوهی، کودک با نیاز ویژه، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، کارورزی | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
