سنجش تأثیر برنامه‌های کارورزی بر پرورش مهارت‌های فرادانشی در دانشجومعلمان استان خراسان شمالی
کد مقاله : 1035-3RDINT
نویسندگان
معصومه محمدآبادی *1، ام البنین رحیمی2
1گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران
2گروه آموزش تاریخ، بجنورد ،خراسان شمالی، ایران.
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر برنامه‌های کارورزی بر پرورش مهارت‌های فرادانشی در دانشجومعلمان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بود. در این راستا، تأثیر کارورزی بر سه مؤلفه اصلی مهارت‌های فرادانشی شامل فراشناخت، خودتنظیمی و تفکر انتقادی به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، نقش عوامل تعدیل‌گر فردی و محیطی در این رابطه و تفاوت‌های احتمالی بین رشته‌های تحصیلی مختلف نیز مطالعه شد. در فاز کمی، از روش توصیفی-همبستگی استفاده گردید و داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، جمع‌آوری شد. در فاز کیفی، داده‌ها از طریق ۱۸ مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونه‌ای هدفمند از ذی‌نفعان جمع‌آوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌های کمی پژوهش نشان داد که برنامه‌های کارورزی بر پرورش کلی مهارت‌های فرادانشی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. به طور مشخص، بین مشارکت در برنامه‌های کارورزی و مهارت‌های فراشناختی با ضریب بتای ۰/۴۲، خودتنظیمی با ضریب بتای ۰/۶۵ و تفکر انتقادی با ضریب بتای ۰/۵۸ رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. تحلیل داده‌های کیفی نیز نشان داد که عوامل کیفیت راهنمایی مربیان، انگیزه پیشرفت دانشجومعلمان و امکانات آموزشی به عنوان متغیرهای تعدیل‌گر مؤثر در این رابطه عمل می‌کنند. همچنین، تفاوت معناداری در تأثیر کارورزی بر مهارت‌های فرادانشی بین رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه مشاهده گردید.
کلیدواژه ها
کارورزی، مهارت‌های فرادانشی، دانشجومعلم، استان خراسان شمالی، فراشناخت
وضعیت: پذیرفته شده