| سنجش تأثیر برنامههای کارورزی بر پرورش مهارتهای فرادانشی در دانشجومعلمان استان خراسان شمالی | 
| کد مقاله : 1035-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| معصومه  محمدآبادی *1، ام البنین  رحیمی2 1گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران 2گروه آموزش تاریخ، بجنورد ،خراسان شمالی، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر برنامههای کارورزی بر پرورش مهارتهای فرادانشی در دانشجومعلمان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بود. در این راستا، تأثیر کارورزی بر سه مؤلفه اصلی مهارتهای فرادانشی شامل فراشناخت، خودتنظیمی و تفکر انتقادی به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، نقش عوامل تعدیلگر فردی و محیطی در این رابطه و تفاوتهای احتمالی بین رشتههای تحصیلی مختلف نیز مطالعه شد. در فاز کمی، از روش توصیفی-همبستگی استفاده گردید و دادهها پرسشنامه محققساخته که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، جمعآوری شد. در فاز کیفی، دادهها از طریق ۱۸ مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونهای هدفمند از ذینفعان جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتههای کمی پژوهش نشان داد که برنامههای کارورزی بر پرورش کلی مهارتهای فرادانشی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. به طور مشخص، بین مشارکت در برنامههای کارورزی و مهارتهای فراشناختی با ضریب بتای ۰/۴۲، خودتنظیمی با ضریب بتای ۰/۶۵ و تفکر انتقادی با ضریب بتای ۰/۵۸ رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. تحلیل دادههای کیفی نیز نشان داد که عوامل کیفیت راهنمایی مربیان، انگیزه پیشرفت دانشجومعلمان و امکانات آموزشی به عنوان متغیرهای تعدیلگر مؤثر در این رابطه عمل میکنند. همچنین، تفاوت معناداری در تأثیر کارورزی بر مهارتهای فرادانشی بین رشتههای علوم انسانی و علوم پایه مشاهده گردید. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، مهارتهای فرادانشی، دانشجومعلم، استان خراسان شمالی، فراشناخت | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
