| نقش کارورزی و کارنمای معلمی در توسعه دانش محتوایی-پداگوژیکی (PCK) دانشجو معلمان | 
| کد مقاله : 1034-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| امیر  صوفی نیا * دانشگاه فرهنگیان | 
| چکیده مقاله | 
| دانش محتوایی-پداگوژیکی (PCK) به منزله قلب تپنده آموزش اثربخش، نقشی تعیینکننده در توانایی معلمان برای ترجمه دانش تخصصی به تدریس معنادار و متناسب با نیازهای دانشآموزان دارد. این دانش، فراتر از صرف تسلط بر محتوای درسی یا آگاهی از اصول پداگوژیکی است؛ بلکه در برگیرنده دانش ویژهای است که معلمان برای تدریس مؤثر یک موضوع خاص به آن نیاز دارند. مسیر پرورش این دانش، مسیری یکبعدی نیست، بلکه در تعاملی پیچیده میان شناخت نظری، تجربه عملی، و تأمل حرفهای شکل میگیرد. در این مسیر، دو ابزار کلیدی یعنی «کارورزی» و «کارنمای معلمی» همچون دو بال پیشران، زمینه شکلگیری و تعمیق PCK را فراهم میکنند. کارورزی، فضایی ملموس برای مواجهه با واقعیتهای کلاس درس، آزمایش راهبردهای تدریس، و مشاهده اثرات آن بر یادگیری دانشآموزان است. از سوی دیگر، کارنمای معلمی، ابزاری تحلیلی و بازتابنده است که به دانشجو معلمان کمک میکند تا تجربیات خود را مستندسازی، تحلیل، و بر اساس آن، فرایند یادگیری و تدریس خود را بهبود بخشند. | 
| کلیدواژه ها | 
| دانش محتوایی-پداگوژیکی، کارورزی معلمی، کارنمای معلمی، بازتاب حرفهای، تربیت معلم | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
