| رتبهبندی مؤلفههای هوش فرهنگی در پیشبینی خودکارآمدی دانشجومعلمان غیر بومی در دوره کارورزی | 
| کد مقاله : 1033-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| فرشته  سمیعی *1، مجتبی  محمدی جلالی فراهانی2، حمیدرضا  آرین فر3 1گروه آموزش تربیت بدنی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889-14665 تهران، ایران 2استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران 3هنرآموز رشته تربیت بدنی آموزش و پرورش | 
| چکیده مقاله | 
| این پژوهش با هدف رتبهبندی مؤلفههای هوش فرهنگی در پیشبینی خودکارآمدی دانشجومعلمان غیر بومی رشته تربیت بدنی در دوره کارورزی انجام شد. روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان غیر بومی رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در سال تحصیلی 1403-1404 بود. با توجه به محدودیت جامعه، تمامی 120 نفر در مطالعه شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی اسچانن موران و همکاران گردآوری شد که اعتبار و پایایی آنها در مطالعات داخلی تأیید شده بود. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 26 و از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین هوش فرهنگی و خودکارآمدی دانشجومعلمان در سطح متوسط تا بالا قرار دارد و رابطهای مثبت اما ضعیف بین هوش فرهنگی کلی و خودکارآمدی وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که مؤلفههای هوش فرهنگی در مجموع حدود هفت درصد از واریانس خودکارآمدی را توضیح میدهند، اما هیچ یک از ابعاد بهطور مستقل اثر معناداری نداشتند. در رتبهبندی مؤلفهها، بعد انگیزشی بیشترین سهم را در پیشبینی خودکارآمدی داشت و پس از آن ابعاد شناختی، رفتاری و فراشناختی قرار گرفتند. این نتایج نشان میدهد که تقویت انگیزه میانفرهنگی و طراحی برنامههای کارورزی متناسب با موقعیتهای چندفرهنگی میتواند به افزایش خودکارآمدی دانشجومعلمان غیر بومی کمک کند. | 
| کلیدواژه ها | 
| هوش فرهنگی، خودکارآمدی، دانشجومعلمان غیر بومی، کارورزی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
