چالش های کارورزی در رشته آموزش ابتدایی از دیدگاه اساتید(با تاکید برسه سال گذشته)
کد مقاله : 1030-3RDINT
نویسندگان
مریم سادات باقری موسوی *
استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان .تهران .ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی چالش های کارورزی رشته آموزش ابتدایی در سه سال گذشته از دیدگاه اساتید کارورزی اجرا گردید. پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از روش نظریه زمینه ای اجرا شد. جامعه پژوهش کلیه اساتید کارورزی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت مععصومه (س) قم در سال تحصیلی1404-1403به تعداد10 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته انجام گرفت. یافته های حاصل از پژوهش بعد از استخراج کدهای مفهومی و حذف کدهای مشترک، شامل شش مؤلفه اصلی و دوازده زیر مؤلفه دسته بندی شدند. مؤلفه های اصلی عبارت بودند از: چالش‌های مرتبط با فرآیند و ساختار کارورزی، چالش‌های آموزشی و یادگیری ، چالش‌های مدیریتی و تعاملات، چالش‌های مربوط به شرایط فیزیکی و عملیاتی چالش‌های رفتاری و روانی وچالش‌های آموزشی در مدارس خاص. با توجه به نتایج بدست آمده ضرورت دارد برنامه ریزان با دقت بیشتری برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت را طراحی نموده تا با چالش کمبود معلم مواجه نشوند و اقدام به تصمیمات مشکل گشایی ننمایند.
کلیدواژه ها
چالش کارورزی، اساتید، آموزش ابتدایی.دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده