تبیین چالش های کارورزی بر اساس مرور نظام مند تجارب زیسته معلمان و دانشجومعلمان
کد مقاله : 1029-3RDINT
نویسندگان
زهرا حسینی *، زینب نصیری، افسانه مجیدی، سیما فولادی
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد بیرجند
چکیده مقاله
کارورزی یکی از ارکان اساسی تربیت‌معلم است که به‌عنوان پل ارتباطی میان دانش نظری و تجربه عملی، نقش مهمی در شکل‌گیری شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجو‌معلمان دارد. با وجود اهمیت این دوره، شواهد نشان می‌دهد که اجرای آن با موانع و کاستی‌های متعددی روبه‌روست. پژوهش حاضر با رویکرد مرور نظام‌مند، به بررسی و تبیین چالش‌های کارورزی براساس مطالعات انجام‌شده در حوزه تربیت‌معلم پرداخته است. در این مطالعه، پژوهش‌های مرتبط داخلی و خارجی شناسایی، غربال و تحلیل محتوایی شدند. نتایج مرور نشان داد که چالش‌های کارورزی در سه محور اصلی قابل‌طبقه‌بندی‌اند: ضعف عوامل انسانی شامل استادان، معلمان و مدیران راهنما؛ مشکلات ساختاری و اجرایی مانند کمبود امکانات، ناهماهنگی نهادی و ضعف برنامه‌ریزی؛ و مسائل فردی و انگیزشی دانشجو‌معلمان.نتایج پژوهش های پیشین بیانگر آن است که ارتقای کیفیت کارورزی مستلزم بازنگری در ساختار اجرایی، بهبود تعامل دانشگاه و مدارس، و توانمندسازی عوامل انسانی است. توجه هم‌زمان به ابعاد انسانی، ساختاری و فرهنگی می‌تواند کارورزی را به تجربه‌ای مؤثر در مسیر رشد حرفه‌ای معلمان آینده تبدیل کند.
کلیدواژه ها
کارورزی، معلمان، چالش‌ها
وضعیت: پذیرفته شده