| تبیین چالش های کارورزی بر اساس مرور نظام مند تجارب زیسته معلمان و دانشجومعلمان | 
| کد مقاله : 1029-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| زهرا  حسینی *، زینب  نصیری، افسانه   مجیدی، سیما  فولادی دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد بیرجند | 
| چکیده مقاله | 
| کارورزی یکی از ارکان اساسی تربیتمعلم است که بهعنوان پل ارتباطی میان دانش نظری و تجربه عملی، نقش مهمی در شکلگیری شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان دارد. با وجود اهمیت این دوره، شواهد نشان میدهد که اجرای آن با موانع و کاستیهای متعددی روبهروست. پژوهش حاضر با رویکرد مرور نظاممند، به بررسی و تبیین چالشهای کارورزی براساس مطالعات انجامشده در حوزه تربیتمعلم پرداخته است. در این مطالعه، پژوهشهای مرتبط داخلی و خارجی شناسایی، غربال و تحلیل محتوایی شدند. نتایج مرور نشان داد که چالشهای کارورزی در سه محور اصلی قابلطبقهبندیاند: ضعف عوامل انسانی شامل استادان، معلمان و مدیران راهنما؛ مشکلات ساختاری و اجرایی مانند کمبود امکانات، ناهماهنگی نهادی و ضعف برنامهریزی؛ و مسائل فردی و انگیزشی دانشجومعلمان.نتایج پژوهش های پیشین بیانگر آن است که ارتقای کیفیت کارورزی مستلزم بازنگری در ساختار اجرایی، بهبود تعامل دانشگاه و مدارس، و توانمندسازی عوامل انسانی است. توجه همزمان به ابعاد انسانی، ساختاری و فرهنگی میتواند کارورزی را به تجربهای مؤثر در مسیر رشد حرفهای معلمان آینده تبدیل کند. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، معلمان، چالشها | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
