| تبیین پدیدارشناسه نقش برنامه درسی کارورزی در شکل گیری هویت حرفه ای معلمان | 
| کد مقاله : 1027-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| طیبه  تجری1، فاطمه  دهقان *2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران، واحد تهران. 2دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره)، واحد گرگان، گلستان، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| هدف از پژوهش حاضر، تبیین پدیدارشناسه نقش برنامه درسی کارورزی در شکل گیری هویت حرفه ای معلمان بود. این پژوهش بر اساس نظریه پدیدارشناسی، بهعنوان یکی از روشهای مطرح در پژوهشهای کیفی، انجام گردید. بر این اساس مشارکتکنندگان در مصاحبه به دو گروه تقسیم شدند و مصاحبههای انفرادی تا رسیدن به اشباع دادهها با 16 مشارکتکننده (8 استاد دانشگاه فعال در حوزه کارورزی و 8 معلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان) ادامه یافت. مدت هر مصاحبه بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بود. تحلیل داده ها طی سه مرحلهی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام پذیرفت. تحلیل یافته ها نشان می دهد که تبیین پدیدارشناسه نقش برنامه درسی کارورزی در شکل گیری هویت حرفه ای معلمان براساس 13 مقوله اصلی؛ انتظارات، مولفه ها، راهبرد های آموزشی، راهبرد های حمایتی، راهبرد های ارزشیابی، عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی- اجتماعی ، چالش ساختاری، چالش فردی، چالش اجرایی، پیامد مثبت، پیامد منفی صورت گرفت. در پایانبر اساس نتایج و یافتههای بهدستآمده رهنمودهایی برای نقش برنامه درسی کارورزی در شکل گیری هویت حرفه ای معلمان نظر گرفته شده است. | 
| کلیدواژه ها | 
| برنامه درسی کارورزی، هویت حرفه ای، معلمان | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
