کارورزی بازتابی تطبیقی: طراحی برنامه‌های کارورزی پویا برای آینده‌سازان آموزش
کد مقاله : 1026-3RDINT
نویسندگان
سامیه شهمیر *
گروه آموزش علوم تربیتی .دانشگاه فرهنگیان.تهران . ایران
چکیده مقاله
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بازتعریف محتوای برنامه‌ریزی‌شده‌ی کارورزی در تربیت معلم و ارائه‌ی چارچوبی نو برای پاسخگویی به پیچیدگی‌های آموزش عصر دیجیتال انجام شده است.
روش : روش پژوهش، طراحی مفهومی- تحلیلی است که با تلفیق ادبیات روز جهانی از جمله بازتاب حرفه‌ای اصیل ، یادگیری تطبیقی در محیط‌های پیچیده و چارچوب شایستگی معلم ، چارچوبی برای «کارورزیِ بازتابیِ تطبیقی» تدوین کرده است.
یافته ها: یافته‌های پژوهش سه مؤلفه‌ی کلیدی این چارچوب را مشخص می‌کند: (۱) تجربه‌ی زمینه‌محور در محیط‌های آموزشی متنوع با توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی محلی، (۲) بازتابِ ساختاریافته از طریق ابزارهای دیجیتال (مانند ژورنال‌های بازتابی هوشمند) و گفت‌وگوهای حرفه‌ای با مربی و همتا،و (۳) بازطراحیِ پویای عمل آموزشی در چرخه‌ی
مستمر «عمل
بازخورد
بازسازی».

نتیجه گیری :یافته ها نشان می‌دهد که این چارچوب می‌تواند کارورزی را از یک فعالیت اجرایی ثابت، به یک فرآیند یادگیری حرفه‌ای زنده تبدیل کند که دانشجوی معلم را برای تصمیم‌گیری در شرایط نامشخص، پاسخ به تنوع یادگیری دانش‌آموزان و تعامل با فناوری‌های نوین آماده سازد. این رویکرد نه‌تنها شکاف موجود در طراحی محتوای کارورزی را پر می‌کند، بلکه مسیری عملی برای تحقق «معلم طراح یادگیری» در نظام آموزشی جدید فراهم می‌آورد.
کلیدواژه ها
کارورزی تربیت معلم، برنامه‌ریزی درسی، بازتاب حرفه‌ای، یادگیری تطبیقی، معلم آینده‌نگر
وضعیت: پذیرفته شده