نقش کارورزی در ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان
کد مقاله : 1024-3RDINT
نویسندگان
زهرا رعنایی *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
هدف اصلی از این مقاله مروری، تبیین نقش محوری و ساختاری درس کارورزی در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، بر توسعه و ارتقای ابعاد گوناگون شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان است. این پژوهش با اتکا به روش کتابخانه‌ای و اسنادی و با تحلیل انتقادی منابع علمی، مقالات پژوهشی و اسناد بالادستی مرتبط (نظیر سند تحول بنیادین)، چگونگی تأثیرگذاری این دوره بر توانمندی‌های تخصصی، تربیتی و عملی معلمان آینده را مورد بررسی دقیق قرار داده است. نتایج حاصل از این تحلیل عمیق نشان می‌دهد که کارورزی نه صرفاً یک واحد درسی، بلکه بستری حیاتی برای تلفیق دانش نظری با مهارت‌های عملی و میدانی است که تجربه تدریس واقعی را فراهم می‌سازد. این فرآیند تدریجی، علاوه بر تقویت دانش محتوای پداگوژیکی، موجب تعدیل انتظارات غیرواقعی، رشد خِرَد و هویت حرفه‌ای دانشجومعلمان می‌شود و مهارت‌هایی چون مدیریت کلاس، انطباق‌پذیری و پژوهش فکورانه (کنش‌پژوهی) را در آن‌ها توسعه می‌دهد. درنهایت، کارورزی با فراهم‌سازی زمینه تجربه واقعی، آمادگی دانشجومعلمان را برای ورود مؤثر به عرصه چالش‌برانگیز و پیچیده تدریس به‌طور چشمگیری ارتقا می‌دهد و به‌عنوان تضمین‌کننده کیفیت معلمان آینده عمل می‌کند.
کلیدواژه ها
شایستگی‌های حرفه‌ای، دانشجومعلمان، کارورزی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر