بررسی موانع و چالشهای به کارگیری فناوری های کمکی (Assistive Technology) در کارورزی دانشجومعلمان مدارس استثنایی (مورد مطالعه: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تهران)
کد مقاله : 1023-3RDINT
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، آسیه معمار2
1گروه آموزش ابتدایی، دانشکده علوم تربیتی، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران.
2مدرس گروه آموزش ابتدایی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، صندوق پستی: 889-14665، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف: استفاده از فناوری کمکی می‌تواند با ارائه مطالب آموزشی مفید و ابزارهای پشتیبانی به دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک کند. درس کارورزی نقش حیاتی در آماده سازی دانشجومعلمان برای مواجهه با چالش های تدریس ایفا می کند. این پژوهش با هدف شناسایی موانع و چالش های پیش روی دانشجومعلمان در استفاده از ابزار فناوری کمکی در دوره های کارورزی دانشگاه فرهنگیان و ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود این برنامه است. روش: در این پژوهش، از روش ترکیبی کیفی و کمی استفاده شد. با بررسی روند موضوعات نوظهور در فناوری های کمکی منتشر شده در مقالات بین سال‌های 2015 تا 2025، جستجو در پایگاه‌های داده Scopus و IEEE Xplore، انجام شد. اَز پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی اهداف پژوهش استفاده شد. روایی پرسشنامه 94 % آلفای کرونباخ و جامعه آماری پژوهش شامل 190 نفر از دانشجومعلمان پردیس های شهید چمران، شهید بهشتی و شهدای مکه دانشگاه فرهنگیان تهران بود. بر اساس پاسخ دریافتی از دانشجومعلمان مذکور، کمبود زیرساخت و پشتیبانی فنی ناکافی ابزار فناوری های کمکی و نیز محدودیت های مالی و هزینه های سمگین استفاده از این ابزار به ترتیب با 44 و 40/7درصد اصلی ترین چالش‌های به کارگیری ابزار فناوری کمکی در کارورزی آموزش دانش آموزان دارای نیازهای ویژه می باشد. جهت بهبود کیفیت آموزش در این حوزه، ضروری است که دانشگاه فرهنگیان و مدارس استثنایی ضمن تخصیص اعتبار و ارتقای زیرساخت فنی لازم، نسبت به تقویت دانش فنی معلمان و بهبود فرآیندهای ارزیابی و بازخورد به صورت مستمر اقدام نمایند.
کلیدواژه ها
فناوری کمکی، کودکان با نیازهای ویژه، کارورزی، آموزش استثنایی
وضعیت: پذیرفته شده