| تحلیل تجارب زیسته معلّمان راهنما از چالشهای ساختاری دروس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا (مجازی) | 
| کد مقاله : 1022-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| مظهر  بابائی *1، ولی  احمد کرماج2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665، تهران: ایران 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665، تهران: ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| هدف:  پژوهش حاضر،  با هدف تحلیل و شناسایی آسیبها و چالشهای موجود و  مترتب بر دروس کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در حین اجرا از منظر تجارب زیستهی معلمان راهنمای این دروس در دوران و بازهی زمانی ویروس کوید (19) یا کرونا از منظر ساختاری و اجرایی، صورتگرفته است. روش: در این پژوهش، از پارادایم انتقادی، رویکرد پژوهش کیفی و با کمک و استفاده از روش/ استراتژی پدیدارشناسی از نوع هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. میدان پژوهش، شامل معلّمان راهنمای دروس کارورزی 1 تا 4 در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1399 بود که با کمک روش نمونهگیری هدفمند ملاک دار با تعداد 10 نفر به اشباع رسید. معیارهای انتخاب معلمان، معلم راهنمای کارورزی بودن، داشتن تمایل به شرکت در پژوهش و داشتن تجارب زیسته در دوران کرونا بود. ابزار پژوهش در این طرح، مصاحبهی عمیقِ نیمهساختاریافته محقق ساخته بود. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس مدل هفتمرحلهای کلایزی و با کمک تاکتیک قیاسی - استقرائی، صورت گرفت. یافتهها در دو تم اصلی، شش مقوله و 17 مفهوم، حاصل و طبقهبندی شدند. یافتهها: یافتههای حاصل از دستهبندی دادههای پژوهش نشان داد که مزیتهای دروس کارورزی مجازی در دوران کرونا چگونه بود نتیجهگیری: نتایج یافتهها بیانگر این است که میتوان کارورزی مجازی را بهعنوان فرصتی جهت کسب آمادگی و مهارتهای حرفهای در حرفه خود دانست که در شرایط پیشبینینشده و احتمالی از مهارت و آمادگی کافی برای رویارویی با آن برخوردار بود که در درجه اوّل تحقّق این امر مستلزم فراهمسازی بستر مناسب برای کسب شایستگیهای حرفهای کارورزی مجازی و حضوری است | 
| کلیدواژه ها | 
| تجارب زیسته، دانشگاه فرهنگیان، کارورزی، معلّم راهنما. دوران کرونا، ساختار. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
