درس پژوهی فرصتی برای یادگیری مدیریت کلاس
کد مقاله : 1021-3RDINT (R1)
نویسندگان
آرزو قبادی *1، بهناز رستگار2، مصطفی غفاری3
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین، پردیس بنت الهدی صدر
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین- پردیس رجایی
چکیده مقاله
ضعف در اداره کلاس و ناآشنایی با روش‌های کاربردی مدیریت کلاس از جمله چالش‌های رایج در گزارش‌های مدارس است.در پاسخ به نیاز مدارس و دانشجومعلمان برای تجربه عملی مدیریت کلاس،پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش اقدام‌پژوهی در دوره کارورزی چهار، به بررسی تأثیر درس‌پژوهی بر تقویت مهارت‌های آموزشی پرداخت.این مطالعه با مشارکت ۲۴ دانشجوی رشته ادبیات فارسی و امور تربیتی انجام شد که به دو گروه تقسیم شدند.گروه اول پس از آموزش نظری، با حضور در کلاس‌های مختلف، تهیه گزارش از نحوه مدیریت کلاس دبیران و نقد فیلم تدریس اولیه خود به تدریس مجدد پرداختند.گروه دوم بدون بازدید از کلاس‌ها،تنها فیلم تدریس خود را نقد کرده و سپس به تدریس مجدد پرداختند.عملکرد هر دو گروه توسط استادان راهنما و با استفاده از فرم ارزیابی مدیریت کلاس معلمان مورد سنجش قرار گرفت.داده‌ها با روش‌های آماری تی زوجی و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.گزارشهای دانشجویان نیز به روش کدگزاری به روش مبنایی انجام گرفت.نتایج نشان دهنده پیشرفت چشمگیر گروه اول در استفاده از روش‌های عملی مدیریت کلاس بود، در حالی که گروه دوم پیشرفت کمتری در این زمینه نشان دادند.این یافته‌ها اهمیت تجربه عملی، مشاهده و بازاندیشی در فرآیند یادگیری معلمان را برجسته می‌ سازد.پژوهش حاضر می‌تواند مبنایی برای اصلاح برنامه‌های کارورزی و طراحی منابع آموزشی مؤثرتر در تربیت معلمان باشد.
کلیدواژه ها
اقدام پژوهی، درس پژوهی، دانشجو معلمان،کارورزی،مدیریت کلاس
وضعیت: پذیرفته شده