تحلیل جایگاه درس کارورزی در توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجو-معلمان: رویکردی نوین در تربیت معلم ایران
کد مقاله : 1020-3RDINT
نویسندگان
امیر صوفی نیا *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
درس کارورزی به عنوان یکی از ارکان اصلی در نظام تربیت معلم، نقشی حیاتی در انتقال دانش نظری به مهارت‌های عملی و آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به عرصه حرفه‌ای معلمی ایفا می‌کند. این مقاله با هدف تحلیل عمیق جایگاه درس کارورزی در توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجو-معلمان، به بررسی ابعاد مختلف این درس، از جمله مبانی نظری آموزش تجربی، نقش آن در تقویت مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی، و اهمیت بازتاب حرفه‌ای در شکل‌گیری هویت معلمی پرداخته است. همچنین، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در نظام تربیت معلم ایران در اجرای درس کارورزی مورد کنکاش قرار گرفته و راهکارهایی برای ارتقاء کیفیت آن، با تأکید بر بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و آموزش مربیان راهنما، ارائه گردیده است. در نهایت، مدلی پیشنهادی برای کارورزی اثربخش به منظور توانمندسازی دانشجو-معلمان در مواجهه با پیچیدگی‌های کلاس درس ارائه و نتایج پژوهش به همراه پیشنهاداتی سیاستی برای سیاست‌گذاران نظام آموزش عالی و تربیت معلم تدوین شده است. این پژوهش با تکیه بر حدود ۳۰ صفحه محتوای علمی و ارجاع به ۳۵ منبع معتبر فارسی، کوشیده است تا تصویری جامع از اهمیت و الزامات بهبود فرآیند کارورزی در تربیت معلمان ارائه دهد..
کلیدواژه ها
کارورزی، تربیت معلم، شایستگی‌های حرفه‌ای، آموزش تجربی، بازتاب حرفه‌ای، فناوری نوین
وضعیت: پذیرفته شده