پیوند نظریه‌های یادگیری و برنامه درسی با کارورزی دانشجومعلمان : از دانش آموزش محتوا (PCK ) تا عمل حرفه‌ای
کد مقاله : 1017-3RDINT (R1)
نویسندگان
حنانه بهشتی، نیلوفر ناصح *
آموزگار رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
کارورزی دانشجومعلمان به‌عنوان هسته مرکزی برنامه‌های تربیت معلم، فضایی حیاتی برای تبدیل دانش نظری به عمل حرفه‌ای و توسعه دانش آموزش محتوا فراهم می‌کند. با این حال، بسیاری از برنامه‌های کارورزی بدون تکیه بر چارچوب‌های نظری منسجم در حوزه‌های نظریه‌های یادگیری و برنامه درسی طراحی می‌شوند که این امر می‌تواند منجر به تجربیات سطحی، ناپیوسته و کم‌اثر در شکل‌گیری هویت و شایستگی حرفه‌ای معلمان آینده شود. این پژوهش با رویکردی تلفیقی و نظام‌مند، به بررسی پیوند سه مؤلفه کلیدی نظریه‌های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت‌گرایی، سازنده‌گرایی، انسان‌گرایی، یادگیری اجتماعی و یادگیری تجربی)، برنامه درسی (دانش پژوهان آکادمیک، کارآیی اجتماعی، یادگیرنده محور و بازسازی اجتماعی) و PCK (به‌عنوان دانش تخصصی و آموزشی معلم) در محیط کارورزی دانشجومعلمان می‌پردازد. هدف اصلی، تبیین چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی کارورزی دانشجومعلمان بر اساس این مثلث تعاملی است تا به توسعه عمل حرفه‌ای معنادار و موقعیتی منجر شود. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که کارورزی زمانی اثربخش است که: ۱) بر اساس نظریه‌های یادگیری، فرصت‌های یادگیری موقعیتی و بازتابی فراهم شود؛2) برنامه درسی نه به‌عنوان سندی ثابت، بلکه به‌عنوان متنی قابل تفسیر و انعطاف‌پذیر در بافت کلاس درس به کار گرفته شود؛ و ۳) دانش آموزش محتوا (PCK) در تعامل زنده با دانش‌آموزان، محتوا و فرهنگ مدرسه ساخته و بازسازی شود. یافته‌های پژوهش حاضر می‌تواند چارچوبی نظری-عملی برای بازطراحی کارورزی در دوره‌های تربیت معلم فراهم کند و به کاهش شکاف بین دانشگاه و مدرسه، افزایش کیفیت تدریس معلمان تازه‌کار و در نهایت، بهبود یادگیری دانش‌آموزان کمک کند.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجومعلمان، دانش آموزش محتوا ، نظریه‌های یادگیری، نظریه‌های برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده