| کارورزی و پرورش معلمان پژوهشگر: از نظریه تا عمل | 
| کد مقاله : 1016-3RDINT (R1) | 
| نویسندگان | 
| سمیرا  آهنگران * دانشگاه فرهنگیان | 
| چکیده مقاله | 
| پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارورزی در پرورش معلمان پژوهشگر انجام شد. مسئله اصلی مطالعه، چگونگی بهرهگیری از تجربههای کارورزی برای توسعه توان پژوهشگری دانشجومعلمان و ارتقای مهارتهای حرفهای آنان است. پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی تفسیری بوده و جامعه آن شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است که دورههای کارورزی را گذراندهاند. نمونهها به روش هدفمند و ملاکمحور انتخاب شدند و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شد تا دیدگاهها و تجربههای زیسته مشارکتکنندگان به صورت عمیق درک شود. تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون انجام شد و چهار مضمون اصلی استخراج گردید: پیوند نظریه و عمل، تقویت نگرش پژوهشگری، نقش استاد و معلم راهنما، و ارتقای مهارتهای حرفهای و انعطافپذیری. یافتهها نشان داد که تجربه کارورزی، در صورتی که همراه با بازتاب، پرسشگری و راهنمایی مؤثر باشد، میتواند زمینهساز پرورش معلمان پژوهشگر گردد و شکاف میان نظریه و عمل در تربیت معلم را کاهش دهد. علاوه بر این، دانشجومعلمان توانستند مهارتهای مدیریت کلاس، تعامل با دانشآموزان، حل مسائل عملی و تفکر انتقادی را تقویت کنند. نتایج مطالعه نشان میدهد که طراحی کارورزی با تأکید بر بازتاب، پرسشگری و راهنمایی فعال استاد، میتواند مسیر توسعه حرفهای و پژوهشگری دانشجومعلمان را هموارتر کند و کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس را ارتقا دهد. این یافتهها میتواند به برنامهریزان آموزشی و دانشگاهها برای بهبود دورههای کارورزی و پرورش معلمان پژوهشگر کمک کند. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، معلم پژوهشگر، تحلیل مضمون، تجربه زیسته، پدیدارشناسی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
