جستاری در برنامه درسی کارورزی در کشور کویت
کد مقاله : 1015-3RDINT (R1)
نویسندگان
سمیه کاظمی *
گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
چکیده مقاله
هدف از این نوشتار، نیم‌نگاهی به نظام کارورزی در دانشگاه‌ها و مراکز تربیت‌معلم در کشور کویت می‌باشد. اطلاعات از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و گزارش‌های تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت مرتبط و سایت‌های دانشگاه‌های تربیت‌معلم و سایت‌های وزارت آموزش و پرورش کشور موردمطالعه گردآوری شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که تربیت‌معلم در کویت به دو صورت انجام می‌گیرد، اول: از طریق دانشکده تربیت‌معلم وابسته به دانشگاه الکویت که آموزش نظری دانشجویان در دانشکده‌های تخصصی در دانشگاه کویت و آموزش عملی با هماهنگی دفتر کارورزی دانشکده تربیت‌معلم با حضور در مدارس صورت می‌گیرد. دوم: از طریق دانشکده الاساسیه که مستقل و مخصوص معلمان ابتدایی است. روند کارورزی در هر دو دانشگاه دارای سه برنامه می‌باشد، برنامه اول: دانشجو معلمانی که از دوره دبیرستان وارد دانشگاه می‌شوند پنج روز در هفته از یکشنبه تا پنج‌شنبه به کارورزی می‌پردازند. برنامه دوم: معلمان فارغ‌التحصیل از دانشسراهای تربیت‌معلم سه روز در هفته؛و برنامه سوم: دانشجویانی که دارای مدرک لیسانس هستند و دارای سابقه تدریس می‌باشند، روزهای دوشنبه و چهارشنبه دو روز در هفته به کارورزی می‌پردازند و دانشجویانی که سابقه تدریس ندارند مانند گروه اول پنج روز در هفته باید در کارورزی شرکت نمایند.
کلیدواژه ها
کارورزی، کارورزی در کویت،تربیت‌معلم.
وضعیت: پذیرفته شده