چالش‌ها و موانع کارورزی دانشجویان علوم اجتماعی در مدارس
کد مقاله : 1013-3RDINT
نویسندگان
مبینا سالاری جوزم *1، عطیه محدثی2
1دانشجوی فرهنگیان
2معلم پرورشی، آموزش و پرورش
چکیده مقاله
کارورزی در تربیت معلم علوم اجتماعی بستر اصلی برای انتقال دانش نظری به عرصه عمل آموزشی است و کیفیت آن می‌تواند بر شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان تأثیر مستقیم داشته باشد. هدف این مطالعه مروری، شناسایی و تحلیل چالش‌ها و موانع پیش روی دانشجویان علوم اجتماعی در دوره‌های کارورزی مدارس است. در این پژوهش با مرور منابع علمی داخلی و خارجی، موانع در پنج محور اصلی طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان داد که موانع ساختاری شامل کمبود امکانات آموزشی، نبود هماهنگی میان دانشگاه و مدرسه و محدودیت‌های زمانی بیشترین تأثیر را بر تجربه کارورزی دارند. از سوی دیگر، جایگاه کم‌رنگ درس علوم اجتماعی در مدارس و بی‌توجهی به اهمیت آن در برنامه درسی، به‌عنوان مانع محتوایی مطرح است. همچنین چالش‌های انسانی مانند کم‌تجربگی معلمان راهنما، نبود بازخورد سازنده و محدودیت تعاملات سازنده با مدیران و همکاران آموزشی، بر کیفیت فرایند کارورزی اثرگذار است. در کنار این موارد، مشکلات فردی همچون اضطراب تدریس و ضعف در مهارت‌های ارتباطی، و چالش‌های نوظهور ناشی از گسترش فناوری‌های آموزشی و شرایط پساکرونا نیز نقش مهمی در کاهش اثربخشی کارورزی ایفا می‌کنند. بر اساس مرور انجام‌شده، ارائه راهکارهایی از جمله تقویت همکاری دانشگاه و مدرسه، طراحی کارگاه‌های مهارتی برای دانشجومعلمان و بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های آموزشی، می‌تواند به ارتقای کیفیت کارورزی و تربیت معلم علوم اجتماعی منجر شود.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجومعلم، علوم اجتماعی، چالش‌ها، موانع آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر