بررسی عوامل بازدارنده در فرآیند انتقال تئوری به عمل در دوره کارورزی دانشجو معلمان
کد مقاله : 1010-3RDINT
نویسندگان
فاطمه سادات امیرفخریان *
معلم
چکیده مقاله
دوره کارورزی به عنوان حلقه اتصال دنیای تئوری و عمل، نقش حیاتی در تربیت معلمان کارآمد دارد. با این حال، انتقال مؤثر آموخته‌های نظری به محیط عملی آموزشی با موانع متعددی روبرو است. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل بازدارنده در فرآیند انتقال تئوری به عمل در دوره کارورزی دانشجومعلمان انجام شد. این مطالعه با روش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام گردید. در فاز کیفی، با ۱۵ نفر از دانشجومعلمان، ۱۵ معلم میزبان و ۱۰ استاد راهنما مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد و داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون تحلیل شد. در فاز کمّی، بر اساس یافته‌های کیفی، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته طراحی و بین ۳۸۰ نفر از جامعه آماری توزیع گردید. داده‌های کمّی با استفاده از آزمون‌های تی تک‌نمونه‌ای، فریدمن و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های کیفی نشان داد موانع در چهار مضمون اصلی دسته‌بندی می‌شوند: موانع دانشگاهی ، موانع مدرسه‌ای (فضای غیرحمایتگر)، موانع فردی (کمبود اعتماد به نفس) و موانع ارتباطی (شکاف بین دانشگاه و مدرسه). یافته‌های کمّی حاکی از آن بود که از دیدگاه مشارکت‌کنندگان، موانع ارتباطی به عنوان مهم‌ترین مانع شناسایی شد و پس از آن به ترتیب موانع دانشگاهی، فردی و مدرسه‌ای قرار گرفتند. همچنین بین دیدگاه دانشجومعلمان و معلمان میزبان در خصوص برخی موانع تفاوت معناداری مشاهده شد. نتایج نشان می‌دهد که موانع انتقال تئوری به عمل، در یک سیستم به هم پیوسته عمل می‌کنند و حل آن‌ها مداخله‌ای جامع . تقویت ارتباط ساختاریافته بین نهاد دانشگاه و مدرسه به عنوان اصلی‌ترین راهکار، می‌تواند به شکستن چرخه معیوب موجود بینجامد.
کلیدواژه ها
دوره کارورزی، دانشجومعلم، انتقال تئوری به عمل، موانع، آموزش معلم
وضعیت: پذیرفته شده