واکاوی چالش‌ها و فرصت‌های درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان: ارائه راهکارهای عملیاتی با تأکید بر اسناد بالادستی
کد مقاله : 1009-3RDINT
نویسندگان
امیررضا علی محمدی *1، محمد عظیمی2
1دانشجو کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، اردبیل، ایران.
2گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665تهران، ایران.
چکیده مقاله
کارورزی به عنوان پلی میان آموزش نظری و تجربه عملی، نقش کلیدی در توسعه مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان وآماده‌سازی آنهابرای ورود به حرفه اصلی دارد. باتوجه به اهمیت و نقش اساسی دوره کارورزی، هدف این پژوهش واکاوی چالش‌هاو فرصت‌های درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان باارائه راهکاهای عملیاتی مبتنی بر اسناد بالادستی است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد واکاوی مطالعات پیشین (مروری بر مقالات و اسناد مرتبط با غربالگری توسط ملاک‌های ورود و خروج، همچنین تحلیل محتوای اسناد جهت دستیابی به راهکارهای عملیاتی) انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که چالش‌های کارورزی در دانشگاه فرهنگیان عمدتاً شامل عدم تناسب محتوای نظری و عملی، کمبود حمایت مدیریتی، فشارهای روانی و مهارت ناکافی دانشجو معلمان است، در حالی که برخی چالش‌ها مانند تعارض بین استاد و دانشجو کمتر بررسی شده‌اند. فرصت‌ها بیشتر بر توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و فردی دانشجویان، افزایش اعتماد به نفس و آمادگی عملی برای ورود به حرفه معلمی تمرکز دارند. همچنین، نه راهکار با تأکید بر اسناد بالادستی برای بهبود این وضعیت ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که درس کارورزی، اگرچه با موانع و چالش‌هایی همراه است، اما پتانسیل بسیار بالایی برای تربیت معلمان توانمند، متعهد و حرفه‌ای دارد و از مهم‌ترین رکن‌های توسعه آموزش و پرورش کشور به شمار می‌رود. از این رو، برنامه‌ریزی دقیق، ارزیابی مستمر و تعامل گسترده میان تمام ذی‌نفعان آموزش، از جمله دانشگاه فرهنگیان، مدارس میزبان، آموزش و پرورش و دانشجومعلمان، ضرورت دارد تا این درس به عنوان یک فرصت طلایی برای ارتقای کیفیت آموزش و تربیت معلمان به‌کارگرفته شود.
کلیدواژه ها
درس کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، چالش‌ها، فرصت‌ها، سند تحول بنیادین.
وضعیت: پذیرفته شده