بررسی تجربه زیسته دانشجو معلمان از فناوری های آموزشی در ارتقای مهارت های تدریس در دوره کارورزی
کد مقاله : 1008-3RDINT
نویسندگان
کتایون حمیدی زاده *
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه‌ی زیسته‌ی دانشجومعلمان از کاربرد فناوری‌های آموزشی در ارتقای مهارت‌های تدریس در دوره‌ی کارورزی است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه ی پژوهشی شامل دانشجو معلمان ورودی 1400-1401 دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی است که با روش نمونه گیری هدفمند 6 زن و 6 مرد انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۲ دانشجومعلم که کارورزی 3 و 4 را گذرانده اند و از فناوری‌های نوین استفاده کرده اند؛ گردآوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که فناوری‌های آموزشی در پنج حوزه‌ی اصلی شامل طراحی آموزشی، مدیریت کلاس، تعامل با دانش‌آموزان، ارزشیابی آموزشی و رشد حرفه‌ای، نقش مؤثری در توانمندسازی دانشجومعلمان ایفا کرده‌اند. ابزارهایی مانند ChatGPT، Kahoot و Padlet موجب افزایش اعتمادبه‌نفس، کاهش اضطراب، و بهبود کیفیت تدریس در محیط‌های واقعی آموزشی شده اند. این نتایج نشان‌دهنده‌ی ضرورت ادغام فناوری در برنامه‌های کارورزی برای تربیت معلمان حرفه‌ای و خلاق است.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلمان، مهارت های تدریس، فناوری های آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده