| بررسی تجربه زیسته دانشجو معلمان از فناوری های آموزشی در ارتقای مهارت های تدریس در دوره کارورزی | 
| کد مقاله : 1008-3RDINT | 
| نویسندگان | 
| کتایون  حمیدی زاده * گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربهی زیستهی دانشجومعلمان از کاربرد فناوریهای آموزشی در ارتقای مهارتهای تدریس در دورهی کارورزی است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه ی پژوهشی شامل دانشجو معلمان ورودی 1400-1401 دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی است که با روش نمونه گیری هدفمند 6 زن و 6 مرد انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۲ دانشجومعلم که کارورزی 3 و 4 را گذرانده اند و از فناوریهای نوین استفاده کرده اند؛ گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافتهها نشان داد که فناوریهای آموزشی در پنج حوزهی اصلی شامل طراحی آموزشی، مدیریت کلاس، تعامل با دانشآموزان، ارزشیابی آموزشی و رشد حرفهای، نقش مؤثری در توانمندسازی دانشجومعلمان ایفا کردهاند. ابزارهایی مانند ChatGPT، Kahoot و Padlet موجب افزایش اعتمادبهنفس، کاهش اضطراب، و بهبود کیفیت تدریس در محیطهای واقعی آموزشی شده اند. این نتایج نشاندهندهی ضرورت ادغام فناوری در برنامههای کارورزی برای تربیت معلمان حرفهای و خلاق است. | 
| کلیدواژه ها | 
| کارورزی، دانشجو معلمان، مهارت های تدریس، فناوری های آموزشی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
