انتقال تجربیات معلمان راهنما در فرآیند کارورزی با رویکرد استفاده از فناوری آموزشی
کد مقاله : 1006-3RDINT
نویسندگان
امیر مثنوی *1، سمیه حقی2، زهرا ابراهیمی نسب3
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهیان لرستان
3کارشناس دانشگاه فرهنگیان لرستان
چکیده مقاله
انتقال تجربیات معلمان راهنما در فرآیند کارورزی دانشجومعلمان نقش مهمی در شکلگیری صلاحیت‌های حرفه‌ای و ارتقای کیفیت آموزش دارد. با پیشرفت فناوری‌های آموزشی، بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال و روش‌های نوین آموزش فرصتی منحصر به‌ فرد برای بهبود انتقال دانش ضمنی و تجربیات عملی معلمان فراهم شده است. این مطالعه با رویکرد مرور نظام‌مند، به بررسی نقش فناوری آموزشی در تسهیل و ارتقای فرآیند انتقال تجربیات معلمان راهنمای درس کارورزی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های توسعه حرفه‌ای مستمر و فناورانه، مهارت‌های فناورانه معلمان، حمایت سازمانی، زیرساخت‌های مناسب و ایجاد محیط‌های یادگیری ترکیبی، از عوامل کلیدی در موفقیت این فرآیند هستند. همچنین، چالش‌هایی نظیر کمبود مهارت‌های فناورانه، مقاومت فرهنگی و نابرابری در دسترسی به فناوری باید با سیاستگذاری و آموزش هدفمند مدیریت شوند. مستندسازی دیجیتال تجربه‌ها و ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای تعاملی، امکان یادگیری مستمر و بهبود مداوم را فراهم می‌آورد. در نهایت، این پژوهش پیشنهاد می‌کند زیرساخت‌ها و بسترهای فناورانه توسعه یابند و برنامه‌های توانمندسازی معلمان با رویکرد فناورانه تقویت گردد تا انتقال تجربه به شکلی اثربخشتر و پایدارتر تحقق یابد.
کلیدواژه ها
انتقال تجربه، معلمان راهنمای کارورزی، کارورزی، فناوری آموزشی، توسعه حرفه‌ای، یادگیری ترکیبی
وضعیت: پذیرفته شده