| مطالعه عرضی روند تغییرات هویت حرفهای، خودکارآمدی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان، کارورزان و فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان | 
| کد مقاله : 1005-3RDINT (R1) | 
| نویسندگان | 
| محمدرضا  روشنائی *1، اسماعیل  رحیمی2، مریم  صیدی2 1کاندیدای دکتری روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| با توجه به اهمیت تحول کیفی در فرآیند تربیت معلم و نقش تعیینکنندهی تجارب عملی در شکلگیری شایستگیهای حرفهای، این پژوهش، با هدف مطالعه عرضی روند تغییرات هویت حرفهای، خودکارآمدی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان، کارورزان و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش، علی-مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان در نیمسال دوم تحصیلی 1404-1403 بود که تعداد 344 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب و در پژوهش شرکت کردند؛ به گونهای که حدود یک سوم نمونهها، دانشجو، یک سوم کارورز و یک سوم دیگر فارغ التحصیل بودند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای هویت حرفهای هائو و همکاران (2014)، خودکارآمدی اسچانن-موران و هوی (2001) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دانشجویان، کارورزان و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان از نظر متغیرهای هویت حرفهای، خودکارآمدی و مهارتهای اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد (01/0P<)؛ به این صورت که هویت حرفهای، خودکارآمدی و مهارتهای اجتماعی در فارغ التحصیلان بیشتر از کارورزان و دانشجویان و در کارورزان بیشتر از دانشجویان بوده است. با توجه به نتایج پژوهش، تجربه عملی و حضور تدریجی در محیط آموزشی واقعی، نقش بسزایی در توسعه و تقویت هویت حرفهای، خودکارآمدی و مهارتهای اجتماعی آینده معلمان ایفا میکند. بر این اساس، تقویت و گسترش دورههای کارورزی عملی با کیفیت و هدفمند به عنوان یک ضرورت اساسی در برنامهریزی درسی دانشگاه فرهنگیان امری ضروری است. | 
| کلیدواژه ها | 
| خودکارآمدی، دانشجومعلمان، دانشجویان، فارغالتحصیلان، کارورزان، مهارتهای اجتماعی، هویت حرفهای. | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
