| واکاوی نقش هوش مصنوعی در کارورزی دانشجو معلمان: مرور نظاممند بر دیدگاه های صاحب نظران و تجارب جهانی | 
| کد مقاله : 1000-3RDINT (R1) | 
| نویسندگان | 
| علی  مهدوی خواه * فارغ التحصیل دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| زمینه: دوره کارورزی دانشجو معلمان با چالشهایی مانند بازخورد ناکافی، عدم شخصیسازی و شکاف تئوری-عمل مواجه است. هوش مصنوعی با قابلیتهایی مانند تحلیل ویدئو، شبیهسازی و سیستمهای توصیهگر، پتانسیل رفع این چالشها را دارد. هدف: این مطالعه به بررسی نقش، کاربردها، اثربخشی و چالشهای هوش مصنوعی در کارورزی دانشجو معلمان با مرور نظاممند تجربیات بینالمللی (2019-2025) میپردازد. روش پژوهش: با استفاده از پروتکل پریزما، 89 مطالعه از پایگاههای معتبر علمی بین المللی تحلیل شدند. دادهها با تحلیل محتوای کیفی و متاآنالیز محدود بررسی شدند. یافتهها: هوش مصنوعی با تحلیل ویدئو (دقت 87%)، شبیهسازهای واقعیت مجازی (بهبود 40% در مدیریت کلاس) و سیستمهای توصیهگر (دقت 92%)، شایستگیهای حرفهای و خودکارآمدی را ارتقا میدهد. چالشها شامل نابرابریهای زیرساختی (%70)، نگرانیهای حریم خصوصی (%78) و سوگیری الگوریتمی (%65) هستند. نتیجهگیری: هوش مصنوعی با بازخورد عینی و یادگیری شخصیسازیشده، کارورزی را متحول میکند، اما موفقیت آن به رفع چالشهای فنی و اخلاقی وابسته است. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش معلمان، بازخورد خودکار، کارورزی هوشمند، هوش مصنوعی، یادگیری موقعیتمند. | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
