واکاوی نقش هوش مصنوعی در کارورزی دانشجو معلمان: مرور نظام‌مند بر دیدگاه های صاحب نظران و تجارب جهانی
کد مقاله : 1000-3RDINT (R1)
نویسندگان
علی مهدوی خواه *
فارغ التحصیل دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده مقاله
زمینه: دوره کارورزی دانشجو معلمان با چالش‌هایی مانند بازخورد ناکافی، عدم شخصی‌سازی و شکاف تئوری-عمل مواجه است. هوش مصنوعی با قابلیت‌هایی مانند تحلیل ویدئو، شبیه‌سازی و سیستم‌های توصیه‌گر، پتانسیل رفع این چالش‌ها را دارد.
هدف: این مطالعه به بررسی نقش، کاربردها، اثربخشی و چالش‌های هوش مصنوعی در کارورزی دانشجو معلمان با مرور نظام‌مند تجربیات بین‌المللی (2019-2025) می‌پردازد.
روش پژوهش: با استفاده از پروتکل پریزما، 89 مطالعه از پایگاه‌های معتبر علمی بین المللی تحلیل شدند. داده‌ها با تحلیل محتوای کیفی و متاآنالیز محدود بررسی شدند.
یافته‌ها: هوش مصنوعی با تحلیل ویدئو (دقت 87%)، شبیه‌سازهای واقعیت مجازی (بهبود 40% در مدیریت کلاس) و سیستم‌های توصیه‌گر (دقت 92%)، شایستگی‌های حرفه‌ای و خودکارآمدی را ارتقا می‌دهد. چالش‌ها شامل نابرابری‌های زیرساختی (%70)، نگرانی‌های حریم خصوصی (%78) و سوگیری الگوریتمی (%65) هستند.
نتیجه‌گیری: هوش مصنوعی با بازخورد عینی و یادگیری شخصی‌سازی‌شده، کارورزی را متحول می‌کند، اما موفقیت آن به رفع چالش‌های فنی و اخلاقی وابسته است.
کلیدواژه ها
آموزش معلمان، بازخورد خودکار، کارورزی هوشمند، هوش مصنوعی، یادگیری موقعیت‌مند.
وضعیت: پذیرفته شده